Renault Alaskan dCi 190 4x4 AT - elegantní pracant nejen do přírody

Testy
05.08.2018

F T G

Renault Alaskan dCi 190 4x4 AT - elegantní pracant nejen do přírody

Na americkém trhu jsou vozy kategorie pick-up základem výrobních programů většiny automobilek. V Evropě je jejich použití vzhledem k větší zalidněnosti a stísněnosti měst omezenější, přesto i zde v řadě oblastí najdou dobré uplatnění. Evropské značky proto v rámci své nabídky prezentují několik modelů odvozených od těch praxí odzkoušených v zámoří. Stejnou cestou šel i francouzský Renault, který navíc dobře využil svoje ekonomické spojení s japonským Nissanem. A tak z Nissanu Navara NP 300 vznikl a v roce 2015 se i v praxi představil elegantní Renault Alaskan.

Francouzská nabídka

Alaskana poznáme především podle velkého loga Renaultu na mohutné čelní masce. Nové jsou také světla ve tvaru písmene C tak, jako u ostatních modelů tohoto výrobce. Tento vůz s délkou téměř 5,4 metrů a světlou výškou 223 mm působí na silnici skutečně mohutně a rozhodně mu sluší full LED Pure Vision světlomety. V exteriéru najdeme i řadu chromovaných detailů jako kliky, zrcátka, rámečky světel a především robustní chromové provedení trubkového ochranného rámu hned za kabinou. Stejně mohutně působí i osmnáctipalcová kola s rozměry pneumatik 255/60 R18. Tento pick-up je 5399 mm dlouhý, široký 2075 mm, vysoký 1841 mm a rozvor náprav činí 3150 mm.

Nabídka rozměrného pickupu od Renaultu vychází ze čtyřdveřové varianty Double Cab. Korbu, která na ní navazuje, lze v našem případě navíc zakrýt hliníkovou roletou, její ovládání však vyžaduje trochu praxe. Zadní víko se sklápí do vodorovné polohy a usnadňuje tak manipulaci s nákladem. Na ložný prostor, který je dlouhý 1578 mm a široký 1560 mm se snadno vejde dokonce i europaleta. Při manévrování a především parkování pomůže kamerový systém, který si řidič zapne tlačítkem na středovém panelu. Kromě přední i zadní kamery jsou kamery i v zrcátkách a tak na obrazovce vytváří pohled z ptačí perspektivy.

Interiér je prakticky stejný jako u Navary. Najdeme zde pohodlná, příjemně tvarovaná sedadla a zejména vpředu je místa skutečně dostatek. Vedle přehledných ukazatelů před řidičem je hlavním prvkem sedmipalcová obrazovka se všemi vstupy a zdařilou navigací na středovém panelu. Zde jsou také umístěné nezbytné ovladače a zásuvky, vše je prakticky a přehledně řešené. Výkonná je automatická dvouzónová klimatizace, nechybí tempomat anebo příplatkové střešní okno s clonou. Příjemné je, že navigační systém komunikuje s posádkou v češtině.

Motorizace

Testovaný model je vybavený vznětovým čtyřválcem Energy dCi o zdvihovém objemu 2,3 litru. To je také prakticky jediný motor, který je u Renaultu Alaskan v nabídce ve dvou výkonových verzích. V našem případě se jedná o silnější variantu 140 kW s točivým momentem 450 Nm. Tento moderní agregát splňuje aktuálně požadovanou emisní normu také díky oxidačně redukčnímu katalyzátoru s filtrem pevných částic a technologií SCR využívající kapalinu AdBlue. Ta je ve zvláštní nádržce o objemu 17 litrů a pravidelně se doplňuje. Tato silnější verze je vybavena dvěma turbodmychadly.

Ocenili jsme technicky zdařilou automatickou sedmistupňovou převodovkou, která umožňuje i manuální řazení. Jak jsme odzkoušeli v praxi, právě silnější motorizace ve spojení s automatem je u tohoto rozměrného vozu velmi příjemná především při delší jízdě po dálnici a jistě i v případě tažení obytného nebo užitkového návěsu. Právě pro tuto činnost je totiž Alaskan díky své velké hmotnosti a robustnosti mimořádně vhodný.

V běžném provozu je poháněna zadní náprava. V případě potřeby lze prostřednictvím otočného ovladače na středovém panelu přiřadit pohon přední nápravy. Pokud jedeme ve skutečném terénu je k dispozici také redukční převodovka a uzávěrka zadního diferenciálu. Renault Alaskan se tak při použití redukcí stává plnohodnotným teréňákem do složitějších provozních podmínek.

Dnes nabízené vozy SUV většinou tyto jízdní schopnosti zdaleka nemají. Pohon všech kol přitom může řidič přiřadit i za jízdy až do rychlosti 100 kilometrů za hodinu. Ostatní redukce se zapínají po uvedení vozidla do klidu. Pro terén uvádí výrobce přední nájezdový úhel 29 stupňů, zadní nájezdový úhel je 25 stupňů a ten přejezdový 22,2 stupňů. Pro nerovnosti je důležitá světlá výška a ta v tomto případě činí 223 mm.

Silnice a terén

Vozy této kategorie dříve sloužily jako vyloženě pracovní vozidla. To se dnes výrazně změnilo a právě představený Alaskan je toho dobrým příkladem. Poskytuje skutečný jízdní komfort na silnici i mimo ní a navíc přináší rozmanitou užitečnost a účelnost. Na zadní nápravě již nenajdeme listová pera, ale pětiprvkovou zadní nápravu s vinutými pružinami. Vpředu je lichoběžníková náprava s hřebenovým řízením. Při jízdě ve srovnání s takto nevybavenou konkurencí je to skutečně znát. Také spojení dostatečně výkonného motoru s automatickou převodovkou je zárukou pohodlí i při dlouhých cestách. Posádka sedí pěkně vysoko s velmi dobrým výhledem a v plně klimatizované a pohodlné kabině.

Pro tento vůz jsou při řízení především mimo běžné silnice důležité zkušenosti řidiče. Nestačí jen vše svěřit elektronickým systémům, ale často je třeba využít i možnosti manuálního řazení automatické převodovky. V náročném terénu někdy přijde vhod i kamerový systém. Alaskan má elektronický diferenciál s omezeným prokluzem, který automaticky přibržďuje kolo s nízkou trakcí a přenáší výkon na kola s trakcí vyšší. Ve složitých provozních situacích je tedy nutné využít všech možností, které tento vyspělý vůz svým uživatelům nabízí.

Resumé

A jak je na tom testovaný model se spotřebou pohonných hmot? Na silnici jsme jezdili okolo osmi litrů, v terénu spotřeba vzrostla k deseti litrům motorové nafty. To není vůbec špatné. Renault Alaskan jeho majitelé spíše využijí mimo město, kde nejsou problémy s parkováním a nedostatkem místa. Je to výborný vůz s užitečnou nosností 949 kg pro přepravu až pěti osob a různých nákladů na poměrně rozměrné korbě. Navíc je to auto, které je díky své hmotnosti téměř ideálně určené pro tažení různých návěsům do hmotnosti 3,5 tun, například obytných karavanů nebo přepravníků koní. Maximální hmotnost jízdní soupravy může tak být téměř šest tun. Testovaný model svým technickým vybavením a poměrně příznivou cenou patří mezi to nejlepší, co dnes v této kategorii náš automobilový trh nabízí.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Renault
Model:Alaskan
Karosérie:Pick-Up
Motor:dCi 190
Palivo:nafta
Rok výroby:2018
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový čtyřválec
Válce:4
Objem motoru:2298 ccm
Nejvyšší výkon:140/3750 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:450/1500 - 2500 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:180 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:10,8 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:8,7/5,9/6,9 l, kWh
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):73
Pohotovostní hmotnost:2011 Kg
Nosnost:949 Kg
Základní cena:892 859 Kč
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 145 749 Kč

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -